Za sukces firmy w głównej mierze odpowiadają jej klienci. To właśnie oni powinni być dla ciebie najważniejsi. Musisz traktować ich priorytetowo, bo bez nich przecież nic nie masz. To oni kupują twoje produkty. To oni korzystają z usług twojej firmy. Budowanie relacji z klientem to podstawa kampanii marketingowej w przypadku każdego biznesu i w tym momencie na tym jej segmencie powinieneś się skoncentrować, jeżeli do tej pory nawet nie zadałeś sobie na tyle trudu, by utrzymywać stały kontakt z usługobiorcami.
Bezpośredni kontakt z klientem
A pomóc może ci nie tyle sam kontakt, co kontakt bezpośredni. Słowa trafiają do człowieka dużo mocniej, gdy są kierowane bezpośrednio do niego. Przestań zwracać się zatem do klientów w trzeciej osobie liczny pojedynczej. Nie traktuj ich również jak ogółu, bo tym sposobem też nie uda ci się do nikogo naprawdę trafić. Najlepiej zwracaj się do klientów w drugiej osobie liczby pojedynczej, kieruj słowa do nich, a nawet używaj w zdaniach ich imion bądź pseudonimów. W ten sposób zbudujesz pozytywną relację z klientem i przełamiesz pewne bariery, które dziś w biznesie przestały się już sprawdzać.
Z tym bezpośrednim zwrotem i kierowaniem słów do konkretnych klientów nie możesz jednak przesadzić w drugą stronę. Nie bądź nachalny. Należy umiejętnie budować relację z klientami, by nie stać się tą desperacką firmą, która do każdego wysyła tysiące wiadomości mailowych i każdemu próbuje wcisnąć darmowe próbki, byleby tylko zyskać czyjąś lojalność. Pozwól klientowi na samodzielne podejmowanie decyzji. Do niczego go nie namawiaj, a na spokojnie prezentuj mu swoje usługi lub produkty. Taka metoda działa najlepiej. Jeżeli natomiast ktoś nie chce z tobą współpracować, zaakceptuj decyzję i nie próbuj jej zmieniać.
Jak zbudować relację z klientem?
Budowanie relacji z klientem powinno trwać przez cały czas, także i po zakończonej transakcji. Wytłumaczmy to sobie na pewnym przykładzie. Załóżmy, że pan X kilka tygodni temu napisał do ciebie z zapytaniem o remont mieszkania. Koniec końców udało ci się namówić go do współpracy, twoja firma wykonała dla niego pracę i wszystko przebiegło zgodnie z pierwotnym planem. Uzyskałeś pieniądze, transakcja dobiegła końca, także zamykasz tą sprawę i uznajesz ją za przeszłość. A to jednak błąd. Nawet z takim klientem warto utrzymać jakaś relację, by w razie czego mógł on ponownie do ciebie wrócić bądź polecić twoją firmę znajomym czy rodzinie.
Wyżej wymienione sposoby to tylko jedne z wielu metod na budowanie trwałych i udanych relacji z klientami. Sam możesz dodać do nich coś jeszcze.