Wiele firm związanych ze sprzedażą i aktywnym pozyskiwaniem klientów dba o to, aby pracownicy byli na bieżąco motywowani i przechodzili częste szkolenia związane ze sprzedażą i zmieniającym się rynkiem potrzeb klienta. Korporacje takie korzystają chętnie z usług profesjonalistów którzy mogą być zarówno etatowymi pracownikami tego przedsiębiorstwa jak i szkoleniowcami z zewnątrz. Trener to osoba która reaguje na potrzeby rynku, opracowuje techniki i elementy które wprowadzą świeżość w kontaktach z klientami i wnosi wiedzę oraz uczy, jak z niej korzystać.
Kim jest trener wewnętrzny?
Trener wewnętrzny w przedsiębiorstwie to osoba, która jest na miejscu, obserwuje na bieżąco sytuację i jest w stanie szybko reagować. To osoba, która ciągle się rozwija aby inni także mogli osiągać coraz więcej. To osoba która na bieżąco może monitorować pracę ludzi, prowadzić z nimi coachingi i udzielać feedback na tu i teraz.
Trener wewnętrzny w przedsiębiorstwie jednak pracując przez kilka lat z konkretnym produktem może nie umieć spojrzeć na wszystko z innej perspektywy. Może zbytnio wejść w pewne schematy wcześniej wymyślone i niczym koń z przysłoniętymi na boki oczami nie dostrzegać pewnych rzeczy, nie zauważać możliwości innego punktu widzenia.
Szkolenia z trenerem wewnętrznym
Dlatego korporacje decydują się często, mimo posiadania trenera wewnętrznego na przeprowadzenie również szkoleń z trenerami zewnętrznymi poprzedzonych audytem takiej firmy zewnętrznej. Takie świeże spojrzenie na sprawy i wniesienie do firmy nowych technik, metod rozgrzeje na nowo zespół i doda motywacji do pracy.
Trener wewnętrzny w przedsiębiorstwie zna jednak lepiej osoby z którymi pracuje, wie jakie mają warunki do pracy, zna ich charaktery i predyspozycje, jest jemu łatwiej ocenić pracę takiego pracownika czy dać mu konkretne wskazówki które będą spersonalizowane pod tego pracownika. Osoba z zewnątrz nie pozna w ciągu kilku chwil szkolenia aż tak dobrze pracownika.
Sprzedaż jest branżą gdzie liczy się refleks i niesztampowe podejście do klienta. Aby wyróżnić się z tłumu innych firm trzeba być innowacyjnym. Trener powinien poszukiwać rozwiązań, nie bać się „wejść w buty” pracownika, doradcy i samemu wypróbować to, co wymyślił. Najlepsi trenerzy w sprzedaży to osoby, które kreatywnie tworzą nowe pomysły i aby sprawdzić ich skuteczność schodzą do poziomu pracownika aby poczuć na własnej skórze rezultaty i efekty tej pracy.
Trener musi mieć w sobie ikrę, nie bać się wyzwań i umieć przekazać swoją wiedzę osobom które szkoli. Nie trudno jest wymyślać pewne teorie które tylko świetnie brzmią „na sucho” ale prawdziwym wyzwaniem jest tworząc coś nowego spróbować samemu to zastosować. Pokazać pracownikom, że teoria może przełożyć się na praktykę.