Współczesny świat stawia przed nami coraz wyższe wymagania. Tradycyjny model wychowania i kształcenia który był udziałem naszych rodziców odchodzi do lamusa. System edukacji nie do końca potrafi dostosować się do wyzwań XXI wieku. Wciąż pokutują stare metody nauczania, które opierają się na odtwarzaniu form ,norm i reguł zgodnie z przyjętym programem. Zbyt mało uwago poświęca się kształtowaniu takich umiejętności jak Kreatywność, umiejętność komunikacji, umiejętność krytycznego myślenia czy też współpracy w zespole. Potrzebne są także umiejętności twarde np. umiejętności językowe. Swoją drogą nacje, które są angielskojęzyczne są w nieco lepszej sytuacji niż pozostałe.
Nauka języka obcego – angielski
Angielski to dzisiaj tzw. must have i w tej sytuacji jeżeli angielski jest twoim językiem rodzimym, to możesz poświęcić czas na naukę innych i już na starcie mieć sporą przewagę w zakresie umiejętności lingwistycznych. Rozważania na temat edukacji językowej warto rozpocząć od odpowiedzi na pytanie jak wyznaczać cele językowe. Jednym z najistotniejszych aspektów nauki w tym obszarze jest rozpoznanie potrzeb rynkowych (oczywiście wtedy, kiedy nauka języka ma służyć do zdobycia pracy a nie jest tylko hobby). Jeżeli zamierzasz szukać pracy na rynku fińskim, to warto postawić własnie na ten język a nie np. na czeski. Jeżeli już podejmiesz decyzje jakiego języka chcesz się uczyć, to nie może to być słomiany ogień.
Potrzeba konsekwencji i systematyczności. Należy zacząć od podstaw i nie zniechęcać się początkowymi trudnościami. Na naukę jeżyka jest bardzo wiele sposobów ale najlepszym wydaje się wyjazd do kraju w którym ten język jest językiem urzędowym. Po prostu zmusza nas to do posługiwania się nim w każdej możliwej sytuacji: w pracy, podczas zakupów czy w urzędzie. Oczywiści początkowo nasz język będzie nie do końca poprawny, ale z czasem nabierze odpowiedniego szlifu
i płynności. Dzieje się tak dlatego, że nasze umiejętności językowe zależą w głównej mierze od naszego otoczenia.
Najlepsze techniki uczenia się
Słuchając i obserwując uczymy się praktycznie bezwiednie. Ten model zdobywania umiejętności językowych widać u dzieci. Nie rodzą się one ze znajomością mówienia w rodzimym języku, a uczą się słuchając, obserwując i próbując naśladować. Kilkulatkowie mówią już bardzo poprawnym językiem, mimo, że nikt nie uczył ich reguł gramatycznych czy też słownictwa. Znajomość tych aspektów lingwistycznych będzie wymagana znacznie później, ale będzie to już całkowicie niezależne od zdolności komunikacyjnych tych dzieci.
Taki sposób nauki jest coraz bardziej powszechny w ofercie szkół językowych. Wszystko dlatego, iż dzisiaj kursanci wiedzą, co w nauce języka jest ważne, wiedzą jak wyznaczać cele językowe, aby uzyskać efekt, którego oczekują. Są świadomi swoich potrzeb w tym zakresie i potrafią je jasno wyartykułować.