Trudne rozmowy

Większość dorosłych osób przynajmniej raz w życiu ma problem z przeprowadzeniem tzw. trudnej rozmowy. Sprawa często dotyczy relacji pracodawca- pracownik. W takiej sytuacji prowadzenie trudnych rozmów to nie lada sztuka. Może na przykład chodzić o zwolnienie pracownika z pracy. Nie jest łatwo o tym porozmawiać. Warto w takiej sytuacji zaproponować zwalnianej osobie coś w zamian, chociażby zapewnić, że otrzyma dobre referencje.

Kiedy napotkamy trudne rozmowy?

Trudne rozmowy mogą towarzyszyć relacjom towarzyskim i partnerskim. Zdarza się, że musimy komuś odmówić jakiejś przysługi, powinno się zrobić to taktownie, by kogoś nie urazić. Prowadzenie trudnych rozmów z przyjacielem, którego chcemy opuścić jest bardzo skomplikowane. Bywa tak, że osoba, która zamierza porozmawiać o czymś przykrym dla drugiego człowieka, choćby o rozstaniu, bardzo się denerwuje tym faktem. Warto wczuć się w sytuację rozmówcy, który za chwilę usłyszy coś, co nie będzie dla niego ani miłe,ani przyjemne. Nie należy prosić rozmówcy o wyrozumiałość, to tylko pogarsza sprawę. Rola ofiary też nie jest wskazana.

Przygotowanie do trudnej rozmowy

Do trudnej rozmowy trzeba się po prostu dobrze przygotować. Wiedzieć, co chce się przekazać rozmówcy, opanować zbędne emocje, jednym słowem być opanowanym i spokojnym. Wszelkie kłótnie czy wyzywanie drugiej osoby świadczą jedynie o braku kultury osobistej osoby, która rozmowę przeprowadza. Prowadzenie trudnych rozmów nie powinno zabierać energii rozmawiającym, należy umieć postawić się w sytuacji osoby poszkodowanej, czy na przykład porzucanej.

Jednocześnie trzeba stanowczo bronic swego stanowiska, w sytuacji gdy wiemy, że mamy rację. Nie można poddawać się próbie manipulacji ze strony rozmówcy, gdyż tamten często chce nas odwieźć od podjętej decyzji. Jeżeli ktoś wie, że ma rację, najczęściej bywa na tyle spokojny i skoncentrowany, że druga osoba rzadko próbuje podważyć jego zdanie. Przed trudną rozmową należy myśleć pozytywnie, wmawiać sobie wręcz, że rozmowa nie będzie taka skomplikowana, jak by się mogło wydawać.

Nie jest łatwo informować kogoś z uśmiechem na ustach o sprawie niezbyt dla niego korzystnej, ale naburmuszona mina tez tu nie pomoże. Gdy wiemy, że rozmówca jest osobą wybuchową i może nerwowo zareagować na niemiłe wieści, tym bardziej musimy być stanowczy i skoncentrowani na problemie, którego dana rozmowa dotyczy. Nie warto ulegać emocjom ani zmieniać podjętej decyzji, tylko dlatego że dla rozmówcy nie jest ona korzystna. Czasem trzeba być po części bezwzględnym wobec rozmówcy, szczególnie w sytuacji, gdy próbuje odwieźć nas od naszej, poniekąd słusznej decyzji.

Redakcja kreatywna-edukacja.pl