Tutaj jesteś

Komunikacja interpersonalna

29 grudnia 2019 Biznes

Komunikacja interpersonalna to po prostu rozmowa, która polega na wymianie zdań między dwójką ludzi. Wszyscy codziennie ją przeprowadzają. Wszyscy uczą się jej już od najmłodszych lat swojego życia, ale o ile wtedy jest to dość proste, bo dzieci z natury są śmiałe i odważne, tak z wiekiem nawet zwykła komunikacja zaczyna sprawiać problemy, bo człowiek zamiast mówić, zaczyna analizować wszystkie swoje zwroty w głowie. Koniec końców taka osoba zaczyna zamykać się na świat. Ogranicza kontakty z innymi ludźmi do absolutnego minimum, przez co wcale nie czuje się szczęśliwa.

Jak nauczyć się komunikacji interpersonalnej?

Aby wypracować w sobie zdolność do wyrażania własnych emocji, uczuć i potrzeb oraz nauczyć się sztuki komunikacji z drugim człowiekiem, wystarczy wypracować kilka ważnych cech, które pomogą w zwykłych i tych bardziej niezwykłych rozmowach. Pierwsza z nich to empatia, czyli cecha, którą w dzisiejszych czasach niewiele osób może się pochwalić. Przeciwieństwo egoizmu. To skupienie się na potrzebach innych ludzi i umiejętność spojrzenia na świat ich oczami. W życiu czasami należy przyjąć postawę egoistyczną, ale na ogół lepiej być altruistą i zwracać uwagę na innych, akceptować ich wybory oraz starać się ich zrozumieć. Działa to w dwie strony. Jeżeli człowiek zachowuje się w ten sposób w stosunku do bliskich, oni odwdzięczają mu się dokładnie tym samym. A wtedy wszystkim żyje się lepiej.

Z czym się łączy komunikacja interpersonalna?

Komunikacja interpersonalna ma też wiele wspólnego z odwagą. Czasami trzeba wykazać się nie lada siłą, by powiedzieć drugiej osobie o swoich uczuciach lub chociażby przyznać się do błędu, który popełniło się czy to celowo, czy to zupełnie nieświadomie. W komunikacji istotną rolę odgrywa odwaga połączona z bezpośredniością. Pewnych rzeczy lepiej nie owijać w bawełnę. Przesadnie mili i uprzejmi ludzie zazwyczaj nie są zresztą dobrze postrzegani przez innych, bo każdy uznaje ich zachowanie za sztuczne i często tak właśnie jest ono kreowane. A nie ma takiej osoby na świecie, która zawsze byłaby szczęśliwa. Wszyscy miewają gorsze dni. Wszyscy mają czasem ochotę marudzić, krzyczeć, wściekać się czy nawet płakać. Należy otwarcie mówić ludziom o swoich emocjach, uczuciach, pragnieniach, potrzebach i problemach. Otwartość nie jest przy tym równoznaczna z ekshibicjonizmem i nie należy jej z nim mylić.

W nauce komunikacji interpersonalnej najważniejsze są jednak ćwiczenia praktyczne, czyli to, by rozmawiać z innymi ludźmi i robić to jak najczęściej. Nawet krótka pogawędka z ekspedientką na temat zbyt wysokiej ceny na paragonie może być wartościową lekcją.

Redakcja kreatywna-edukacja.pl

Na co dzień zgłębiam tajniki rozwoju osobistego, psychologii i edukacji. Na blogu Kreatywna Edukacja dzielę się przemyśleniami i wiedzą o tym, jak uczyć się skuteczniej, rozwijać w biznesie i lepiej rozumieć siebie oraz innych. Moją pasją jest pomaganie innym w odkrywaniu ich potencjału i odważnym realizowaniu marzeń – wierzę, że każdy z nas ma w sobie moc do zmiany na lepsze.

MOŻE CIĘ RÓWNIEŻ ZAINTERESOWAĆ

Jesteś zainteresowany reklamą?