Od jakiegoś czasu wiele branż boryka się z problemem posiadania dobrych liderów oraz managerów na znaczących stanowiskach w firmie. Mówi się również o ogólnoświatowym kryzysie przywództwa. Powstają także coraz to nowsze modele zarządzania podległym personelem. Choć nie każda firma może pozwolić sobie na wdrożenie danego rodzaju zarządzania kadra pracowniczą to jednak w innych przypadka ma to swoje mocne uzasadnienie.
Czym jest turkusowy model zarządzania?
Hitem okazał się turkusowy model zarządzania. To strategia, takiego ustalania pracy pracowników, by nie musieli oni czuć się przywiązani do danego miejsca pracy. Pozwala się na innowacyjne formy pracy, np. poza biurem, by wyzwolić w pracowniku jak największy poziom produktywności. Z drugiej jednak strony pracownik jest zobowiązany do dotrzymania danych terminów i jak w każdej pracy rozliczany jest z efektów swojej pracy. Jednak decyzyjność o formie i miejscu w dużej mierze zależy już od pracownika.
Taka forma zarządzania pracownikami ma bardzo duże odzwierciedlenie w branży IT, gdzie programiści mogą pozwolić sobie na pracę z domu czy kawiarni. W branżach gdzie głównym zadaniem jest produkcja, nie koniecznie turkusowe zarządzanie będzie dobrym wyborem. Dla utrzymania poziomu motywacji pracownika ogromne znaczenie ma relacja z bezpośrednim przełożonym. Nie zawsze, osoby na stanowiskach kierowniczych odnajdują się w utrzymaniu dobrych stosunków z podległymi pracownikami.
Trening umiejętności menagerskich
Dlatego wiele firm decyduje się na trening umiejętności menagerskich. Jest to szkolenie dla kadry kierowniczej w firmach, gdzie podnosi się poziom wiedzy z zakresu współpracy z pracownikami, analizy ich osobowości czy innowacyjnych sposobów motywacji do właściwego wykonywania zadań.
Istotnym modułem przeprowadzanym na tego typu szkoleniach jest warsztat z inteligencji emocjonalnej. Menager musi wiedzieć, że prowadząc zespół pracowników, znajdują się w nim różne osoby. I każda z tych osób wymaga innego podejścia. Pracownicy różnie też reagują na poniesione porażki i inaczej motywują się do dalszego działania. Podobnie jest z umiejętnością dawania feedbacku. Nikt nie lubi krytyki, szczególnie takiej która przekazywana jest z ust kierownika.
Dlatego osoba na stanowisku kierowniczym powinna wiedzieć jak udzielić pracownikowi konstruktywnej krytyki. Przekazywanie nie miłych wiadomości jest częścią każdego dnia pracy na stanowisku kierowniczym. Umiejętność przekazywania ich w sposób łagodny i motywujący jest nie lada wyzwaniem. Pracownik musi wiedzieć, ze złe informacje mogą go zaprowadzić do dobrych rozwiązań.